Youtube videos

Bekijk de video’s op het YouTube kanaal van Safe Haven Training.

Locatie

Safe Haven Training geeft motorboot, EHBO, Stop de Bloeding en marifoon cursussen op:

 

Safe Haven Training

Op Watersportcentrum Huizen
Kantoor nr 3

Ambachtsweg 59

1271 AL Huizen

 

Het is 25 minuten per auto vanaf Amsterdam Rai.

De professionele lesruimte is van alle gemakken voorzien en zorgt voor een plezierige lesomgeving

  • 2 x 4K Groot beeldscherm verplaatsbaar
  • Projectscherm groot
  • Beamer
  • Whitebord groot vast
  • Whiteboard/flipboard/projectscherm verplaatsbaar
  • Flipboard verplaatsbaar
  • Grote tafels, waar 8 personen Covid 19/Corona proof aan kunnen zitten
  • Printer
  • Kleine keuken
  • Grote koelkast
  • In gebouw zijn toiletten en douches
  • AED
  • DAN Zuurstof set
  • Uitgebreide EHBO uitrusting
  • Brandblusser
  • Centrale verwarming
  • Verplaatsbare kapstok
  • Prettig uitzicht op de haven van Huizen
  • Tbv EHBO opleidingen
  • Zachte oefen matten, het is nergens voor nodig uw knieën aan een harde vloer bloot te stellen
  • Model menselijk skelet, ware grote
  • Model torso, organen, ware grote
  • Transparant model longen, ware grote
  • Model hart, ware grote
  • 2 x Crash & Carry Trainingspop ware grote op mens grote voor verwondingen simulatie en verplaatsingen
  • 4 geavanceerde reanimatie poppen, deze geven middels kleur aan of goed wordt gereanimeerd, directe feedback
  • 5 individuele reanimatie oefen modellen
  • 4 x AED trainers
  • Diverse posters hart, circulatiesysteem
  • Heimlich/buikstoot trainer.
  • ALARM EN CAMERA INSTALLATIE

De boot

Het is een uitstekend onderhouden Categorie B 7 meter lange bij 2,60 brede XS R(H)IB (Riged Hull Inflatable Boat). Het is gecertificeerd voor 12 personen, voor de motorboot lessen zijn 4 individuele zitplaatsen beschikbaar.

 

De boot beschikt over een 200PK Mercury Verado benzine buitenboordmotor.

 

De boot is uitgerust met een uitgebreide veiligheidsuitrusting van Ocean Safety, Marifoon, diepte meter, GPS-plotter, uitgebreide EHBO uitrusting, AED, brandblussers etc.

 

De boot en uitrusting wordt jaarlijks geïnspecteerd en goedgekeurd door de RYA voor motorboot cursussen.

 

Safe Haven Training maakt voor alle trainingen gebruik van professionele apparatuur. Bij Safe Haven Training is niet de laagste vereiste standaard het streven, maar de best mogelijke. Veiligheid en kwaliteit staat voorop, er wordt geen enkele concessie op deze gebieden gedaan.

 

De boot is ook te huren met gekwalificeerde schipper als bijvoorbeeld Safety Boot bij uw evenementen waarmee u kunt voldoen aan het handboek incidentbestrijding op het water zoals opgesteld door het Instituut voor Fysieke Veiligheid. Op de pagina charter treft u verdere informatie aan.

RYA

De Royal Yacht Association (RYA) is een Britse organisatie die voorziet in een nautische trainingen aan boord en aan de wal van wereldklasse.

 

Safe Haven Training is trots op het feit dat het een RYA RTC (erkend training centrum) is, en ondergaat jaarlijkse RYA controles voor de uitrusting en operationele procedures die waarborgt dat aan de hoge standaard wordt voldaan.

 

Voor verdere informatie over de RYA klikt op de link rya.og.uk

ICC

ICC staat voor International Certificate of Competance. In Nederland verkrijgt u deze middels het behalen van het vaarbewijs 1 en 2 certificaat wat u na een theorie-examen kunt behalen.

 

ICC komt voort uit internationale  afspraken (UNECE)waarbij lande de betreffende regelgeving can accepteren. Nederlanders kunnen geen Brits ICC meer ontvangen middels de RYA PB 2 cursus. Mensen met dubbele nationaliteiten mogelijk wel, dit hangt van diverse zaken af. Via bijgevoegde link treft u hier meerdere informatie over een alsmede de lijst van Landen waar wel een RYA ICC mag worden aangevraagd.

 

https://www.rya.org.uk/knowledge-advice/boating-abroad/icc/Pages/icc-no.aspx

Bedieningscertificaten, EPIRB, SART, AIS, ATIS, GMDSS

Bedieningscertificaten, EPIRB, SART, AIS, ATIS

Via de ITU (International Telecommunication Union) waar 193 landen aan deelnemen zijn afspraken gemaakt over gebruik van telecommunicatie. Via de IMO (International Maritime Organisation) zijn afspraken gemaakt over SOLAS (Safety of Lives at Sea) waarin afspraken zijn gemaakt over ondermeer maritieme zend apparatuur en daarvoor benodigde bedienings certificaten (License to Operate). Deze opleidingen worden verder per land ingevuld. Vanuit Nederland zijn er 3 typen (Basis Certificate Marifonie, Marcom B en Marcom A), vanuit Engeland zijn dit het SRC (Short Range Certificate) en het LRC Lang Range Certificate). Het SRC wordt door het Nederlandse Agentschap Telecom erkend. Zie de link hiervoor.

  • Basis  certificaat Marifonie 
    • geldig voor binnenvaart marifoon en AIS (Automatic Identification System)
    • alleen VHF (very high frequency)
  • Marcom B (Basis certificaat marifonie + GMDSS (Global Maritime Distress @ Safety System) modules)
    • Geldig voor binnenvaart en zeevaart marifoon, EPIRB (Emergency Position Identification Beacon), SART (Search and Rescue Transponder)
    • Meerdaagse opleiding (veelal 3) bestaand uit basis  certificaat marifonie, GMDSS module theorie en GMDSS module praktijk
  • Short Range Certificate (SRC)
    • Geldig voor dezelfde apparatuur als marcom B (binnenvaart en zeevaartmarifoon, EPRIB, SART)
    • Watersport en beroepsvaart tot 200 ton en maximaal 12 passagiers
    • 1 daagse cursus met aansluitend examen + voorbereiding thuis (boek bestuderen en online tool)
  • Marcom A (ROC = Restricted Operaters Certificate)
    • Zelfde als Marcom B +  MF (medium Frequency) en HF (High Frequency) apparatuur
    • Meerdaagse cursus
  • Long Range Certificate (LRC)
    • Gelijk aan Marcom A

 

Wat is het verschil tussen een zeevaart marifoon en binnenvaart marifoon? ATIS?

De meeste moderne marifoons hebben een instellingsmogelijkheid.  Je kan ze instellen op of zeevaart of binnenvaart. In feite zijn het dus combi marifoons. Met deze instelling mogelijkheid veranderen diverse instellingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het zendvermogen.

 

Op de binnenvaart instelling krijgen diverse kanalen alleen een lager zend vermogen (1 watt). Tevens wordt in Nederland is ATIS (Automatic Transmitter Identification System) dan geactiveerd. Bij het zenden wordt dan via een soort piepjes je roepnaam verzonden als je de PTT (Press To Talk) knop loslaat. Middels een decorder kunnen diverse sluizen en overheidsinstanties zien wie er dus aan het zenden is.

Op Nederlandse binnenwateren is het alleen toegestaan met deze stand te werken/zenden (dus de zeevaartinstelling is niet toegestaan op Nederlandse binnen wateren!). Dit is van toepassing bij de zogenaamde Rijnoeverlanden te weten; Nederland, Duitsland, België,Luxemburg en Zwitserland.

 

Zeevaartinstelling (vaak aangegeven als INT op marifoons)

Van toepassing  zodra u op kustwater komt. Komt u  van een rivier en gaat het kustwater op moet u dus de instelling van uw marifoon aanpassen (en het juiste bedieningscertificaat hiervoor hebben,  minimaal Marcom B of SRC).

Meer kanalen kunnen op hoog vermogen (voor vast marifoons 25 watt) zenden, maar niet allemaal. Bijvoorbeeld de kanalen 15 en 17 (dicht bij kanaal 16) kunnen alleen op 1 watt  zenden.

U kunt ook gebruik maken van DSC (Digital Selective Calling) en ook de bijbehorende distress knop op uw marifoon. Als de marifoon voorzien is van GPS ) of aangesloten is op GPS dan wordt bij het indrukken van deze knop diverse informatie via VHF kanaal 70 verzonden (onder meer uw MMSI (Maritiem Mobile Service Identity) en uw GPS positie) en automatisch ontvangen door alle marifoons die met DSC zijn uitgerust en binnen ontvangst bereik zijn.

 

Via de IMO is in 1979 GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) mede nav het zinken van de Titanic in 1912 ontstaan welke in 1999 volledig van kracht is voor beroepsvaart en sterk geadviseerd voor pleziervaart.  Het idee hierachter is dat er minimaal 2 onafhankelijke mogelijkheden zijn om distress signalen te verzenden. Er staan hier ondermeer zaken in voor VHF/HF/MF apparatuur, EPIRB, SART. Er zijn gebieden gedefineerd (A1, A2, A3, A4)  waarbij bepaald wordt wat de minimale uitrusting diende zijn. A1 is bijvoorbeeld gedefinieerd als het gebied waarbij u middels VHF continue middels DSC een kuststation kunt bereiken.

 

EPIRB = Emergency Position Identification Radio Beacon

Een noodbaken welke als deze geactiveerd is via satellieten uw noodoproep en GPS positie in diverse stappen bij de coastguard brengt. Signaal is niet te zien of te horen voor schepen in uw buurt.

 

PLB = Personal Locator Beacon

Zelfde werking als de EPIRB, echter oorspronkelijk bedoeld voor gebruik op land. Kan echter ook op water gebruikt worden. Voldoet niet aan dezelfde regelgeving als welke voor EPIRB van toepassing is.

 

SART  = Search and Rescue Transponder

U gebruikt deze in noodsituaties, u bevindt zich bijvoorbeeld in een reddingsvlot op reddingsloep. Reageert op ontvangen radar signalen (x band) en maakt uw positie zichtbaar op met schepen uitgeruste radarsystemen die binnen bereik zijn. Uw positie wordt dus zichtbaar.

 

AIS SART = Automatic Identification System  Search and Rescue Transponder

Het AIS signaal wordt verzonden via VHF en opgepikt door in bereik zijnde schepen die met AIS ontvangers zijn uitgerust. Uw positie met noodsignaal wordt zichtbaar op betreffende beeldschermen. Bepaalde beroepsvaart is hier (AIS) verplicht mee uitgerust en ook neemt het vrijwillige AIS gebruik door particuliere schepen steeds meer toe.

Al deze onderwerpen komen in de SRC cursus van Safe Haven Training aan de orde.

ATIS = Automatic Transmitter Identification System. Je zeevaart/combi marifoon kan op 2 instellingen werken. Voor binnenwateren in NL mag je alleen op deze instelling werken. Het verstuurt een identificatie code bij het loslaten van de PTT welke herkenbaar is voor de autoriteiten , bruggen middels een decoder. Simpel gezegd is het signaal dat bestaat uit 2 wisselende tonen. De decoder maakt hiermee je callsign zichtbaar en dus je identiteit.

 

Tijdens de SRC cursus leert u meer hierover.